Hoe is het nu met TUX mobility? Winnaar Breda Startup Awards 2020

Het Bredase bedrijf TUX mobility zet alles op alles om zo snel mogelijk met hun eerste zon-aangedreven tuktuk de buitenlandse weg op te gaan.

Peter Brouwers sprak met Fleur van Oorschot over de sprongen die TUX gezet heeft na het winnen van de Breda Startup Awards in 2020 en hoe de startup voorsorteert op de groeiende vraag naar “schone” tuk tuks wereldwijd.

Breda Startup Awards

Na het winnen van de Breda Startup Awards heeft TUX kunnen genieten van de exposure die zo’n evenement met zich meebrengt. En die kwam vanuit alle hoeken: (pilot) klanten, financierders, mogelijke leveranciers. En tevens was er een ontzettend grote toestroom van (toekomstig) engineers die bij willen dragen aan de ontwikkeling van het voertuig. De wereldwijde lockdown weerhoudt TUX er niet van om stappen te blijven zetten en de bezetting op kantoor groeide in Breda uit naar 15 mensen.

De drijfveer van TUX

Het doel van TUX is onveranderd: een tuktuk ontwikkelen zonder uitstoot, die betaalbaar is voor chauffeurs in opkomende landen, zonder dat zij inleveren op basisbehoeften (o.a. range). Alle focus ligt hierbij enerzijds op een zo hoog mogelijke energieopbrengst (i.e. de zonnecellen op het dak van het voertuig vormen een decentrale energiebron) en anderzijds het fors reduceren van energieverliezen. En dit binnen een uitdagende kostenstructuur.

Hiermee streeft TUX naar onafhankelijkheid van chauffeurs van een statisch elektriciteitsnetwerk (o.a. laadpalen en swapstations) en daarmee de mogelijkheid om, ook in opkomende landen elektrisch te kunnen rijden. Deze statische elektriciteitsnetwerken zijn in veel opkomende landen namelijk nog afwezig of sterk onderontwikkeld en staan daarom een grootschalige doorbraak van elektrische tuktuks in de weg.

Plannen voor de komende maanden

In de afgelopen maanden hebben we de ontwikkeling van het eerste voertuig (prototype) afgerond, hier onze lessen uit getrokken voor de volgende prototypes en de aangescherpte koers voor TUX bepaald. Na de Breda Startup Awards hebben we een aantal belangrijke keuzes gemaakt. De komende maanden zullen vooral in het teken staan van het (blijven) afstemmen van ons product op de klant, productinnovatie (R&D) en investeringen voor de productiefase.

“Develop for the few, not the many”

Een van de keuzes die we hebben gemaakt is dat we onze productontwikkeling in de eerste fase volledig richten op fleetowners die het voertuig verhuren aan chauffeurs (B2B) in plaats van op de massa (chauffeurs). Deze fleetowners geloven in onze visie. Zij hebben een vloot met (elektrische) tuktuks en ervaren hinder van het feit dat de laad- en batterijtechnologie niet ontwikkeld genoeg is om te kunnen “concurreren” met de traditionele verbrandingsmotor (ICE) tuktuks. Waar de ICE tuktuks getankt hebben in enkele minuten, duurt het voor de huidige elektrische tuktuks uren om het voertuig te laden.

Vaak hebben deze fleetowners onze oplossing zelf al gevisualiseerd en ze zijn daarom erg gecommitteerd. Zo gaan een aantal fleetowners prototype-voertuigen kopen en gaan zij deze eerste pilot batch van voertuigen tegelijkertijd voor ons testen. Hiermee krijgen we heel snel bruikbare feedback terug en verifiëren we onze productontwikkeling continu bij de klant.

Met dit voertuig als basis gaan we stapsgewijs en iteratief bouwen naar een product met meer features voor de chauffeur.

Productiviteit van de chauffeur

Ook zien we dat er veel vraag is naar het verhogen van de productiviteit en inkomsten van chauffeurs. Chauffeurs ervaren een piek aan ritten tijdens kantoortijden, maar er valt veel winst te behalen tijdens de daluren (10:00-17:00). Door ons voertuig converteerbaar te maken voor chauffeurs, kunnen zij hun voertuig zowel inzetten voor passagiersvervoer als goederentransport. Zo kunnen chauffeurs tijdens daluren goederen (bijvoorbeeld boodschappen of elektronica) vervoeren via een van de daarvoor bestaande platformen. Deze trend van thuis bezorgen is door Covid ook in opkomende landen enorm versneld en de vraag is daarom sterk toegenomen.

Blijf op de hoogte

Binnenkort gaat de nieuwe website van TUX live. Hou voor meer informatie de website www.tuxmobility.com in de gaten of neem contact op via info@tuxmobility.com.